sobota, 24 stycznia 2015

Gorset z lat 1890 / 1890s corset


Mari do swojej sukni jeździeckiej (którą planuję uszyć w lutym, w ramach HSM #2) potrzebuje odpowiedniej bielizny, Na początku zabrałyśmy się za gorset, bo jest najtrudniejszy i najbardziej pracochłonny. Kilka inspiracji:

My friend Marie needs a proper underwear for her riding habit (which I'm going to make for HSM #2) . First, we decided to make a corset, because it's difficult to make and I knew it will take a while. Our inspiration:

Late 1880s corset by
Before the Atomobile
ca. 1893 corset
1880s -1890s flossed corset

Użyłam wykroju z książki Norah Waugh - Corsets and Crinolines na gorset z późnych lat 80 - wg mnie kształt nie różni się zbytnio od tych z lat 90. Materiał wierzchni to czarny drelich, podszewka to czerwona satynowa bawełna. Całość ozdobiona flossingiem, na górze koronka. Busk był trochę za krótki, więc dodałam wiązanie. Jak dla mnie dodaje tylko uroku :D


I used Norah Waugh pattern for late 1880's corest - in my opinion the shape is almost the same as 1890s corsets. The fashion fabric is black coutil, and the lining is red sateen cotton. I decorated it with red flossing and lace. Busk was a bit to short, so i added decorative lacing. For me - it's cute :D





 Co prawda gorset nie przeszedł jeszcze seasoning'u ( czyli przystosowywania gorsetu do ciała) ale już jest bardzo wygodny (wg. Mari). Jestem pewna że za kilka miesięcy będzie można go zasznurować do końca. W talii ma 21'' czyli około 54 cm - na razie zwęża do około 64 cm. Naturalna talia Mari to 67cm. 

Corset was not seasoned yet, but it is very comfortable already. I'm sure that in few months Marie will be able to close the gap in the back. Waist is 21'', for now it gives a 25''. Marie natural waist is 26,5''. 




The Challenge:/Wyzwanie: HSM #1: Foundations / Podstawy

Fabric:/Tkanina: coutil / drelich

Pattern:/Wykrój: late 1880's corset from Norah Waugh "Corsets and Crinolines" - with alterations / dopasowany do rozmiaru

Year:/Rok: 1890s

Notions:/Dodatki: thread, ribbon for front and cord for back, red lace, eyelets, spiral and flat steel bonning /nici, wstążki z przodu i sznur z tyłu, czerwona koronka, zaciskane oczka, spiralne i płaskie stalowe fiszbiny 

How historically accurate is it?/Jak bardzo poprawny historycznie jest? about 90%? Pattern is right, methods also (corsets were made by sewing machines those days), but I'm not sure about the materials. / Coś koło 90%. Wykrój jest historyczny, metody także (wtedy szyto już gorsety maszynowo), ale nie jestem pewna co do materiałów.

Hours to complete:/Czas wykonania: About 10 / Coś koło 10

First worn:/Założony po raz pierwszy: Not yet. / Jeszcze nie noszony

Total cost:/Kompletny koszt: About 50zł for materials ( 14$) / około 50 zł za materiały


16 komentarzy:

  1. Oja! Jest prześliczny! Dużo zmienialyscie wykroj?

    OdpowiedzUsuń
  2. Oja! Jest prześliczny! Dużo zmienialyscie wykroj?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Robiłam to tak dawno że nie pamiętam -.- Na pewno zmniejszyłam biust, wydłużyłam na górze i delikatnie skróciłam dół, żeby nadawał się do jazdy konnej (dlatego też jest luźny i z przodu trochę odstaje). :D

      Usuń
  3. Bardzo mi się podoba! Nie mogę się doczekać sukni! :D Gdzie kupowałaś fiszbiny? bo muszę się w końcu zabrać za swój :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Spiralne ze stoklasy, a płaskie kupiłam dawno temu w jakimś randomowym sklepie internetowym :D A jaki planujesz?

      Usuń
    2. Słyszałam, że te ze stoklasy są za cienkie na gorset, jak się u was spisują? Trzeba je wkładać podwójnie czy dają sobie radę? :D Planuję taki, zakochałam się w nim http://www.pinterest.com/pin/310678074269726841/ :D

      Usuń
    3. Według mnie dają radę :) W swoich gorsetach używam na razie tylko tych :)

      Usuń
    4. Niezłe wyzwanie! Ale też uważam że dają radę :D Kiedyś miałam styczność z innymi - grubszymi - ale były też jakoś mniej elastyczne i nie przekonały mnie do siebie tak jak te. Poza ty są bardzo tanie :D

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. boję się XIX wiecznych gorsetów. trudno się szyje? w porównaniu do sznurówek?

      Usuń
    2. Hmm, czy ja wiem? Trochę więcej roboty z dopasowaniem i więcej paneli, ale jak dla mnie są nawet lepsze niż stays. Przede wszystkim mniej tuneli na fiszbiny :P

      Usuń
  5. Ten gorset jest przepiękny! Cudowne połączenie czerni i czerwieni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Połączenie kolorystyczne to pomysł Mari :D

      Usuń
  6. Nie, o nie, jaki piękny <3 I jeszcze te czerwone dodatki, cudowny jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Tyle miłego, że aż się zarumienię! :3

      Usuń